یک رزیدنت...

در مسیر...

طبقه بندی موضوعی

شاتر آیلند

شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۰۹:۲۲ ق.ظ
فراستی گفته اسکورسیزی حتی یه فیلم خوب نداره.
فراستی شاید شاتر آیلند رو ندیده...
باری اولی که شاتر آیلند رو دیدم، بعدش جوری حالم بد بود که یادم نمی‌ره. دیدم تنها کاری که می‌تونم بکنم اینه که بخوابم. شاید مغزم ریست شه! البته دوستام که دیده بودن، همچین حسی نداشتن. شاید برمی‌گرده به نقطه‌ضعف‌هایی که توی ناخودآگاهم دارم و به روم نمیارم. ولی این فیلم به روم اورد...
نمی‌خوام زیاد از حسی که داشتم حرف بزنم. چون اسپویل می‌کنه تا حد زیادی.
ولی فیلم خوش‌ساختی بود. استادانه بازیت می‌ده. مگه سینما چیزی غیر از اینه؟
  • ۹۸/۱۱/۱۹

نظرات  (۴)

در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر که اخیرا آغاز شده آقای فراستی فیلم (روز صفر) رو دیدند. برخلاف کسانی که اظهار دارند ایشان صرفا اشکال می‌گیره؛ ایشان از این فیلم تعریف کردند و آخرش هم گفتند البته یکسری ایراداتی در فیلم هست که بعدا خواهم گفت. وقتی ایشان از فیلم تعریف کردند باعث وجد افراد داخل جشنواره شد و سپس وقتی اشاره به ایرادات کردند سکوتی حاکی از دلخوری در اعضا پدیدار شد.

فهم دقیق نقد در حضرات هنرمندان سینما جا نیافتاده. مثلا وقتی نقد مبنی‌بر وجود ایراد و اشکال در یک اثر اشاره و بیان میشه برای کارگردان و تیم مخاطب نقد شونده یک توهین به نظر میاد و تاب تحمل شنیدن نقد را ندارند. در حالیکه نقد همین هست. بیان نکات قوت و ضعف آن. و هیچ‌اثری نیست که کاملا بی‌ایراد و اشکال باشه. باید درک کنیم که کار نقد همین است. بررسی ساختار و محتوایی آن و بیان نکات مثبت و منفی آن.

اینکه ما  در نقد با بیان مثبت به عرش می‌رویم و با اشاره به اشکالات آن سقوط می‌کنیم دیگر مشکل از فهم‌مان از نقد است. در این لحظه سقوط دیگر متوجه نیستیم که این بیان نقد است و خصومت با شخصیت خودمان نیست.

به بیانی واضح‌تر ما بیان نقد را شخصی می‌کنیم.

ببخشید که سرتون رو درد آوردم.

پاسخ:
خواهش می‌کنم. با اجازه، من همه‌ی پیاماتو یکجا جواب می‌دم...
اول اینکه شما لطف دارید. روشنی از خودتونه :) اصلاً دلخور نشدم. خوشحال هم شدم که عیبمو خیلی قشنگ گفتید و بهم فهموندید. ممنونم ازتون...
دوم این که تشکر بابت وقت و حوصله‌ای که به خرج دادید واسه نوشتن اینهمه کامنت طولانی :) واسه من بسیار باارزشه... چند بار خوندمشون...
قطعاً هر حیطه‌ای، پیچیدگیای خودشو داره. از سینما، تا دنیای خودرو، تا دنیای غذا و غیره... و کسایی که به عنوان نقدکننده توی این حوزه‌ها کار می‌کنن، حتماً براساس علم و تجره‌شون، چیزایی رو می‌فهمن که ما آدمای عادی حس نمی‌کنیم. وگرنه ما الان جای اونا بودیم :) قبول دارم حرفتونو. من باید جور دیگه‌ای می‌نوشتم. باید می‌گفتم واسه منِ هیچکاره‌ی مخاطبِ نه‌چندان‌ حرفه‌ایِ سینما، فلان فیلم لذت‌بخش بوده و همین. خوب و بد بودنش، چیزی نیست که من بتونم بگم... همین...
فراستی رو هم نظراتش رو حرفه‌ای دنبال نکردم که بتونم نظر کلی بدم... نمی‌دونستم تحصیلات آکادمیک داره... باید بیشتر دربارش بخونم تا ببینم قابل قضاوته یا نه... :)
به هر حال، ممنون از شما بابت تذکرتون و صحبتای مفیدتون و منطق خوبتون :) خوشحالم که مخاطبی مثل شما دارم... 🌹

بنده اصولا به کسی تعصب ندارم. فقط حقیقت برام مهمه. نه ایشان دقیقا این رو نگفتند که فیلم رو ندیده نقد می‌کنه. یکی از هنر‌پیشه‌ها از نقد ایشان دلگیر بود گفته بودند که آقای فراستی ندیده نقد کردند. و ایشان هم در برنامه‌ای که مجری برنامه به ایشان جمله‌ی هنرپیشه رو به سمع ایشان رساند؛ آقای فراستی واکنش نشان داد و گفت: اصلا آره. من ندیده نقد می‌کنم. اگر ایشان می‌تونه از فیلمش دفاع کنه بیاد اینجا و مقابل من بنشینه.

امیدوارم از بنده بابت نظرم دلخور نشده باشید. چون می‌دونم که انسان روشنی هستید و منطق‌پذیر نظرم رو نوشتم.

اگر اجازه بدید کمی بیشتر توضیح بدهم که البته در محتوای این توضیح منظورم شما نیستید: تابحال چندین بار پیش آمده که راجع به یک فیلم سینمایی در حال اکران از طرف مردم به‌به چه‌چه می‌شنوم. بعد که فیلم رو می‌بینم کاملا توی ذوقم می‌خوره. بعد با تحقیق متوجه می‌شم چرا از فیلم خوششون اومده.

برای مثال بنده وارد یک آپارتمان می‌شوم و رنگ دیوار و نمای زیبا جذبم می‌کند و آن را خانه‌ای عالی توصیف می‌کنم. صرفا بخاطر رنگ دیوارهایش آن خانه را جذاب می‌یابم و از آن تعریف می‌کنم. در حالیکه به لحاظ فنی ایرادهای اساسی‌یی دارد که از دید بنده مخفی می‌ماند. و آن هم به دلیل تخصص نداشتن بنده است. معمولا ما بخاطر یکی دو چیز جذاب که محصورمان کرده کل را عالی می‌یابیم. هنر هم همین است. منتقدین معمولا بخاطر شناخت کافی از ساختار اثر آن را به نقد می‌کشند و نه صرفا جذابیت‌های ظاهری و عامی.

خب فراستی رو همانطوری که قبول ندارم همانطور هم قبول دارم. این قبول داشتن و نداشتن من در مورد نقد ایشان بخاطر مواردی که زیرنظر گرفتم. ایشان تحصیلات آکادمی در زمینه هنر و سینما دارند. ساختار و شمایل صحیح فیلم را دقیق می دونند. اما در بعضی از موارد نقد‌شون سلیقه‌ی شخصی‌شون دخیل هست و نه ساختار.

مثلا چون ایشان طرفدار فلان جناح هستند اگر فیلمی ساخته بشه که علیه جناح‌شون باشه و یا به نوعی به طرفداری جناح مقابل‌شون بپردازه ایشان مکدر شده و فیلم را خوب ندانسته و پر از اشکال نقد می‌کنند.

خودم به شخصه منتقدی رو ندیدم که نظرات شخصی‌اش را در نقد دخالت نده. در نظر من نقد یعنی تحلیل آن اثر از زاویه ساختاری و نه سلایق شخصی.

مسئله پیچیده‌تر از این هست که بنده بخوام بگم نظر ایشان در مورد حر‌ف‌شون راجع به اسکورسیزی چقدر غلط یا درسته.

جسارتا اگر بنده‌ی نوعی از فیلمی خوشم بیاد نمی‌شه گفت که حتما فیلم تمام و کمال یا خیلی خوب بوده. اینجا تحلیل و بررسی ساختار پیگره و همچنین محتوایی فیلم مهم هست.

نمیشه گفت چون فیلم توانسته من رو غافلگیر کنه و بازیم بده اساسا فیلم خوب یا بدی هست. حوزه نقد خارج از این چیزهاست و خوش آمدن یا نیامدن بنده از فیلمی خارج از این حیطه هست.

واقعا قصد جسارت ندارم. صرفا قصدم کمی آگاهی دادن بود. وگرنه خودم رو منتقد نمی‌دونم. فقط می‌تونم بفهمم حوزه نقد یک امر تخصصی است که با مطالعه و تجربه به دست میاد.

پاسخ:
حرفتون کاملاً درسته.
به این قضیه دقت نکرده بودم.
حرفمو پس می‌گیرم...
(البته این در کل باعث نمی‌شه که فراستی رو قبول داشته باشم. با این که با بعضی از دیدگاهاش موافقم، اما کسی که رسماً میاد می‌گه «من فیلمارو ندیده نقد می‌کنم» خیلی از حرفاش دوزار ارزش نخواهد داشت.)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">