شاتر آیلند
فراستی شاید شاتر آیلند رو ندیده...
باری اولی که شاتر آیلند رو دیدم، بعدش جوری حالم بد بود که یادم نمیره. دیدم تنها کاری که میتونم بکنم اینه که بخوابم. شاید مغزم ریست شه! البته دوستام که دیده بودن، همچین حسی نداشتن. شاید برمیگرده به نقطهضعفهایی که توی ناخودآگاهم دارم و به روم نمیارم. ولی این فیلم به روم اورد...
نمیخوام زیاد از حسی که داشتم حرف بزنم. چون اسپویل میکنه تا حد زیادی.
ولی فیلم خوشساختی بود. استادانه بازیت میده. مگه سینما چیزی غیر از اینه؟
- ۹۸/۱۱/۱۹
در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر که اخیرا آغاز شده آقای فراستی فیلم (روز صفر) رو دیدند. برخلاف کسانی که اظهار دارند ایشان صرفا اشکال میگیره؛ ایشان از این فیلم تعریف کردند و آخرش هم گفتند البته یکسری ایراداتی در فیلم هست که بعدا خواهم گفت. وقتی ایشان از فیلم تعریف کردند باعث وجد افراد داخل جشنواره شد و سپس وقتی اشاره به ایرادات کردند سکوتی حاکی از دلخوری در اعضا پدیدار شد.
فهم دقیق نقد در حضرات هنرمندان سینما جا نیافتاده. مثلا وقتی نقد مبنیبر وجود ایراد و اشکال در یک اثر اشاره و بیان میشه برای کارگردان و تیم مخاطب نقد شونده یک توهین به نظر میاد و تاب تحمل شنیدن نقد را ندارند. در حالیکه نقد همین هست. بیان نکات قوت و ضعف آن. و هیچاثری نیست که کاملا بیایراد و اشکال باشه. باید درک کنیم که کار نقد همین است. بررسی ساختار و محتوایی آن و بیان نکات مثبت و منفی آن.
اینکه ما در نقد با بیان مثبت به عرش میرویم و با اشاره به اشکالات آن سقوط میکنیم دیگر مشکل از فهممان از نقد است. در این لحظه سقوط دیگر متوجه نیستیم که این بیان نقد است و خصومت با شخصیت خودمان نیست.
به بیانی واضحتر ما بیان نقد را شخصی میکنیم.
ببخشید که سرتون رو درد آوردم.